تاور کرین لیبهر همزمان با جرثقیل برجی راه اندازی شد که زمینه فعالیت آن در قطعات هواپیمایی ، خدمات مهندسی خودرو،، ماشین آلات ساخت و ساز، تجهیزات استخراج معدن، طراحی و ساخت ماشین آلات کشاورزی و لوازم خانگی می باشد.
تاور کرین لیبهر به سبب داشتن سازه مقاوم و اسکلت قوی نسبت به سایر برندها در ایران مطرح است. و در سال 2012 ششمین تولیدکننده بزرگ ماشین آلات صنعتی جهان معرفی شد.

تاورکرین لیبهر

وقتی که به یکی از این جرثقیل ها نگاه کنید، کاری هایی که می توانند انجام دهند به نظر شما کاملا غیرممکن به نظر میرسد. چرا واژگون نمی شوند؟ این دستگاه ها چگونه می توانند اجسام سنگین تا ارتفاع زیاد را بلند کنند؟ اگر میخواهید بدانید که این تاورکرین ها چطور کار می کنند ما در اینجا به شما توضیح خواهیم داد. شما در این مقاله می توانید پاسخ پرسش های خود را پیدا کنید.

تاورکرین لیبهر نوعی جرثقیل برای برج سازی است که با استفاده از آن میتوان اجسام بسیار سنگین را جا به جا کرد. نحوه ی کار این دستگاه هم به صورت است که دستگاه، جسم سنگینی را تا ارتفاع معینی بالا می برد و می تواند آن را در شعاع های مختلف جا به جا کند که قدرت مانور بالایی دارد و در صنایع مختلف استفاده میشود.

تاورکرین لیبهر

تاریخچه شکل گیری تاورکرین لیبهر

ابداع جرثقیل برجی یا تاور کرین همزمان با شروع کار شرکت لیبهر است. شرکت لیبهر در سال 1949 توسط هانس لیبهر در شهر بول ایالت فریبورگ سوییس افتتاح شد. این شرکت در زمینه طراحی و ساخت ماشین آلات کشاورزی، ماشین آلات ساخت و ساز، لوازم خانگی، قطعات هواپیما، تجهیزات استخراج معدن و ارائه خدمات مهندسی خودرو، از گذشته فعالیت کرده است. این شرکت در سال 1999، 54000 جرثقیل به فروش رسانده است. همینطور از سال 2007 این شرکت  بزرگترین تولید کننده جرثقیل در جهان است. درآمد این شرکت در سال 2011 بالغ بر 8.3 میلیارد یورو بوده است.

در آلمان پس از جنگ، بسیاری از مناطق کشور نیاز به بازسازی داشت. هانس لیبهر مسئول ساخت خانه پدری خود در جنوب آلمان بود. او متوجه نیاز کشور به ابزار و ماشین آلات برای صنعت ساخت و ساز شد.هانس لیبهر همراه با مهندسین طراح اولین تاور کرین متحرک را در سال ۱۹۴۹ ساخت. تاورکرین لیبهر مدل TK 10 می توانست به راحتی جا به جا شود و به سادگی در محل ساخت و ساز نصب شود. همچنین این نخستین محصول از هانس لیبرهر است که در سال 1949 در کرچدورف تاسیس شد. همانطور که از مدل های جانشین پیروی می کند ، تولید جرثقیل در لیبر سرعت می گیرد و شرکت ساخت و ساز به تولید کننده ماشین آلات ساختمانی تبدیل می شود.

ساخت گیربکس

در اواخر دهه ۵۰ ، چرخ های چرخ دنده ای برای ساخت گیربکس به سختی به وجود می آمدند. به منظور تولید جرثقیل ، هانس لیبهر خود را برای تولید چرخ های چرخ دنده ای شروع به ساخت ماشین های سرگرمی می کند. زمانی که هانس لیبهر در سال 1953 استخدام بیل کابلی شد، متوجه نسبت قدرت به وزن ضعیف می شود. هشت ماه بعد ، او اولین بیل مکانیکی هیدرولیک در اروپا به نام L300 را ارائه می دهد. این دستگاه چهار برابر سبک تر از ماشین کرایه است. در سال 1954، شروع تولید سری دستگاه های قدرتمند با این نوآوری لیبهر شروع می شود. طیف وسیعی از ماشین آلات ساختمانی در سال 1956 گسترش می یابد و ماشین آلات تولید و حمل بتن را که لیبهر از آن نقطه به بعد در Bad Schussenried می سازد کار خود را گسترش می دهد.

گسترش شرکت لیبهر

لیبهر به عنوان یک شرکت در ابتدا در آلمان تاسیس شد و اولین کارخانه خارج از کشور خود را در دهه 1950 احداث کرد. این شرکت برای به دست آوردن جایگاه در بازار های انگلستان و آمریکای شمالی، یک سایت تولیدی در کیلارنی ایرلند نیز احداث می کند. در ابتدا جرثقیل های برج در اینجا ساخته می شوند و بعداً جرثقیل های کانتینر، جرثقیل های کشتی سازی و جرثقیل های ویژه به مکان های دیگر برده  می شدند. هانس لیبهر در دهه 1960 در آفریقای جنوبی اولین شرکت خارج از اروپا تاسیس کرد و کار خود را بیش از قبل گسترش داد. در سال 1960 لیبهر فعالیت هواپیمایی خود را هم آغاز کرد.

قطعات تاورکرین لیبهر

همه تاورکرین لیبهر ها قطعات پایه ای یکسانی دارند. پایه آن ها، لایه بتنی بزرگی قرار دارد که دکل به آن پیچ شده تا از آن پشتیبانی کند. پایه به دکل ( یا برج) وصل شده است که ارتفاع تاورکرین لیبهر را مشخص می کند. دکل از بالا به واحد slewing (بخش کشش) متصل شده است که آن قسمت دارای موتور و چرخدنده است که به جرثقیل اجازه چرخش  و حرکت دورانی می دهد.

قسمت کشش (slewing) دارای سه قسمت است. یک بازوی افقی بلند، که بخشی از جرثقیل است که بار را حمل میکند و بار را به سمت مرکز یا بیرون جرثقیل جا به جا میکند. قسمت بعدی بازوی ماشینی افقی کوتاه که موتور های جرثقیلی و الکترونیک و همچنین وزنه های بزرگ بتنی قرار دارند که باعث حفظ تعادل تاورکرین لیبهر میشود. قسمت آخر کابین کاربر می باشد. در این اتاقک شخصی که مسئول و متخصص است تاورکرین را کنترل می کند. از این کابین کابل هایی خارج می شود به بازوی ماشینی متصل است.

اپراتور تاورکرین لیبهر

خب حالا فهمیدیم که این دستگاه از چه قطعاتی ساخته شده است وقت آن است که بعضی اطلاعات دیگر را هم مرور کنیم.

تاور کرین چه مقدار وزن را می تواند بلند کند؟

این مقدار برای هر تاورکرین متفاوت است و به مقادیر متفاوتی بستگی دارد. برای مثال تاورکرین لیبهر 500HC که تاورکرین لیبهر نسبتا قدرتمندی است، با ارتفاع 80.8 متر توانایی بلند کردن حدود 20 تن بار را دارد. البته جرثقیل، باری را که در انتهای بازویش قرار داشته باشد نتواند بلند کند. هر چقدر باری که قصد بلند کردن آن را داریم به مرکز تاورکرین لیبهر ما نزدیک تر باشد وزن بیشتری می تواند بلند کند و ایمن تر نیز است. برای مثال اگر کاربر بار را در 30 متری از دکل قرار دهد، جرثقیل نهایتا می تواند حدودا وزن 10 تن را بلند کند. برای امنیت بیشتر تاورکرین، تاورکرین از دو سوئیچ حد استفاده میکند تا مطمئن شود که باری بیش از حد قرار نیست با جرثقیل حمل شود و باعث واژگونی جرثقیل شود.

معمولا این نکته که ممکن است تاور کرین سقوط کنند باعث سلب آرامش از بعضی ها شده باشد. یکی از دلایلش این است که تاورکرین ها با هیچ سیم و کابلی پشتیبانی نمی شود. خب برای این موضوع باید توجه داشته باشید پایه تاورکرین به لایه بتنی بزرگی پیچ شده است که شرکت ساخت و ساز آن را هفته ها قبل آماده کرده است. این لایه ی بتنی به طور معمول 10 متر در 10 متر در 1.5 متر می باشد و وزن تقریبی این لایه، 182 هزار کیلوگرم است.پیچ هایی هم که تاورکرین را به این لایه بتنی پیچ کرده اند غول پیکر و بسیار عمیق جاسازی شده اند. همینطور ساختار مثلثی دکل به آن کمک میکند تا به صورت صاف باقی بماند و شیب به سمت پایین پیدا نکند. هنگام افزایش ارتفاع، تاورکرین متناسب با هر بخش جرثقیل در آن لحظه ارتفاع می گیرد. کاربر یا اپراتور دستگاه با استفاده از محفظه ای که بین بخش آستینی جرثقیل و بالای دکل قرار داد از تاورکرین بالا می رود و خود را به کابین می رساند.

نحوه کارکرد تاورکرین لیبهر

بازوی بلند تاور کرین و یا همان فلش بخشی از تاورکرین است که کار جابجایی و انتقال بار را برعهده دارد. بازوی کوتاه، وزنه تعادلی بتونی قرار دارد، این بخش توسط اپراتور دستگاه جا به جا می شود. اپراتور برای حفظ تعادل وزنی، وزنه ای بر روی بخش توری مانند آویزان می کند. سپس بخش آستین را از بالای دکل جدا می کند. بستن بار و اتصال بخش قلاب به بار توسط شخصی انجام می شود. از آنجاییکه اپراتور دستگاه معمولا تسلط و دید کافی روی بار ندارد لازم است شخص دیگری کار اتصال بار به قلاب را انجام دهد و از این که قلاب به بار متصل است مطمئن شود و به اپراتور اطلاع دهد.

تاورکرین بعد از بلند کردن بار از روی زمین قادر به حرکت آن به سمت جلو عقب یعنی دور و نزدیک به کابین دستگاه است. ولی علاوه بر این تاورکرین ها میتوانند بار را به حالت دورانی و در مدار های ۳۶۰ درجه ای نیز، جابجا کنند. این کار توسط الکتروموتورها انجام میگیرد و هر الکتروموتور نیز دارای سوئیچ هایی است که دور زدن جرثقیل را کنترل می کند.

موتور و گیربکس تاور کرین لیبهر

همانطور که گفتیم قدرت مانور دورانی (گردان) تاورکرین ها علاوه بر توانایی و قدرت بلند کردن بار و حرکت آن به جلو و عقب، توانایی و قدرتی دارند که میتوانند در مدار های ۳۶۰ درجه بار را جابجا کند و به هر نقطه ی دلخواه بار را منتقل کند. معمولا این کار توسط ۱یا ۲ الکتروموتور و ۱ یا ۲ گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی، برای آن ها نیز سوئیچ هایی تعبیه شده که در مواقع لزوم از دور زدن بی جا جلوگیری کند.

حرکت تاورکرین لیبهر روی زمین

تاورکرین ها توانایی حرکت روی زمین و انتقال کلی دستگاه از نقطه ای به نقطه ی دیگر را دارند. نحوه حرکت تاورکرین ها و جا به جایی آنها روی زمین متفاوت است. بعضی از آنها با استفاده از ریل جابجا می شوند و بعضی دیگر از آنها روی زنجیرهایی مانند زنجیر تانک بر روی زمین حرکت می کنند. همینطور نوع دیگری از آن ها هستند که بر روی چرخ های بزرگی حرکت می کنند. کلیه ی حرکت های این دستگاه ها معمولا توسط الکتروموتورهای برقی و گیربکس های بسیار قوی که همچنین دارای ترمز های بسیار قوی نیز هستند صورت می گیرد.

افزایش ارتفاع تاورکرین لیبهر

تاور کرین ها پس از نصب و مونتاژ اولیه که توسط جرثقیل سیار انجام می شود جهت افزایش ارتفاع از قدرت خود مونتاژ دستگاه استفاده می کنند که شامل عملیات بسیار حساسی می باشد و با اضافه کردن سکشن ( قطعه ارتفاعی ) ارتفاع افزایش می یابد و با کم کردن آن ارتفاع نیز کاهش می یابد. البته انواع گوناگون تاورکرین با توجه به تیپ و یا کشور سازنده عملیات متفاوتی را دارند . پس از ارتفاع استانداردی که سازنده ی دستگاه تعیین نموده است، می بایست جهت ارتفاع بیشتر از استاندارد دستگاه توسط کادر آنکاراژ ( کمربند ) به نقاطی از ساختمان و یا سازه مورد نظر متصل شود. تمامی مراحل نصب ، مونتاژ ، ارتفاع دادن ، بستن کمربند و … باید توسط نیرو های متخصص و کار آزموده انجام شود زیرا که کوچکترین اشتباه ها می تواند خطرات بسیاری را به وجود بیاورد. اجزای تاورکرین شامل تیر مشبک، پایه جرثقیل، برج یا دکل، بازو یا تیر اصلی جرثقیل پایه در پایین که همانطور که قبلا اشاره کردیم به یک صفحه بتنی بزرگ که تکیه گاه تاورکرین میباشد پیچ شده است و در بالا به دکلی متصل شده ارتفاع تاورکرین را افزایش می دهد.

نقش واحد چرخان دکل

واحد چرخان شامل چرخ دنده و موتور است و به تاورکرین لیبهر این امکان را می دهد که به دور خود در مدار های 360 درجه بچرخد. در بالای واحد چرخان سه قسمت وجود دارد:

بازوی افقی بلندی که وظیفه حمل بار را بر عهده دارد و واگن برقی در راستای بازوی تاورکرین حرکت می کند تا بار را از مرکز تاورکرین دور یا به آن نزدیک کند. و در اصطلاح به آن کار کردن جیب (بازوی تاورکرین) می گویند.

بازوی مکانیکی کوتاه تر یا تیر مشبکی که به اصطلاح به آن ضد جیب می گویند. ضد جیب در راستای بازوی بلندتر می باشد و از موتور و قسمتهای برقی تشکیل شده است که وزنی تقریبا معادل بخش بتنی تاورکرین دارد.

کابین اپراتور که کسی که اپراتور است از آنجا تاورکرین را کنترل میکند و تیر مشبک که  شامل موتوری می باشد که نیروی لازم برای حمل بار را تامین می کند. این تیر مشبک دارای واحد الکترونیک می باشد که آن را کنترل میکند و کابل تاورکرین، و در نهایت واگن برقی را هدایت می کند. موتوری که واحد چرخان را هدایت می کند در بالای چرخ دنده بزرگی قرار دارد.

در انتهای عملیات فوق ضروری است تمام مراحل نصب تاورکرین مجدداً بررسی شود و برای جلوگیری از هر سانحه، از اتصال درست و اصولی  پیچ و مهرهای هر بخش به صورت کاملا محکم و ایمن اطمینان حاصل شود.

خدمات گروه صنعتی ماهو در زمینه خرید و فروش و اجاره تاور کرین لیبهر

گروه صنعتی ماهو، با سالها تجربه در زمینه خرید و فروش و اجاره تاور کرین و آسانسور کارگاهی آماده ارائه هرگونه مشاوره جهت برطرف کردن نیاز شما می باشد. در صورت درخواست مشاوره با کارشناسان می توانید از شماره تلفن های موجود در نوار آبی بالای سایت و یا از دکمه های چت در واتساپ، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.