تاور کرین یا جرثقیل برجی  یکی از دستاورد های مهم بشری می باشد که ساختارهای متفاوتی ، بنا به نوع توقع کاربر را دارا می باشد و در زمینه های برج سازی ، سد سازی ، سیلو سازی ، پل سازی و … به کار گرفته می شود که خود می تواند در ارتفاعهای متفاوت با باربرداری های متفاوت در شعاع های متفاوت خدمت دهی نماید. و چون قدرت مانور بسیار بالا در زمینه ی باربرداری جهت استفاده های گوناگون را دارا می باشد مورد توجه قشر عظیمی از صنعتگران را چه در زمینه ی برج سازی و … به خود اختصاص داده است.

عملکرد این نو ع از جرثقیلها در اموربار برداری و جا بجایی بار همواره با مخاطراتی مواجه میباشد و افرادی که با تاور کرین مرتبط میباشد در سالهای اخیر با حوادث متعددی در حین کار با این دستگاه مواجه شده اند.

در اینجا میتوان به عمده دلایلی که منجر ایجاد حادثه میشود اشاره کرد :

  • ایجاد مشکلات فنی در قطعات بحرانی دستگاه
  • درام – سیم بکسل – قلاب – استراکچر یا بدنه
  • فرسودگی و خستگی سازه دستگاه
  • فقدان تجهیزات کنترلی و حفاظتی همانند قطع کن های بار و حسگرهای ظرفیت بار و…
  •  فقدان اطلاعات و آموزش کافی ، در مورد افراد مرتبط با دستگاه
  •   و در انتها خطاهای انسانی

ناگزیر برای کاهش حوادث و ایمن سازی این نوع از جرثقیل ها ، میتوان به صورت دوره ای جرثقیل های برجی(تاور کرین) را مورد تست و بازرسی فنی و ایمنی قرار داد که در انتها ، بازرسی های مداوم و تخصصی میتواند در کاهش و حذف حوادث ناشی از کار با تاور کرین ها ، بسیار موثر باشد. البته امور آموزشی و بالا بردن اطلاعات فنی و ایمنی در افراد مرتبط با این جرثقیلها به همراه تکرار میتواند در بروز حوادث انسانی بسیار تاثیر گذار باشد.
نظر به اینکه این شرکت با تکیه بر نیروهای متخصص و کارشناس و اخذ مجوزهای لازم در امور بازرسی ایمنی و فنی و آموزش جرثقیلها و از جمله جرثقیل برجی ( تاور کرین ) را دارا میباشد ، میتواند خدمات شایسته ای را در کاهش حوادث ناشی از کار با جرثقیل ها ارائه دهد.
باشد که جهانی بدونه حادثه و همراه با آرامش داشته باشیم.

بازرسی قبل و بعد از کار با تاور کرین

قبل از تهیه ( خرید یا اجاره تاورکرین ) باید از اصالت آن ( اصالت قطعات و تجهیزات ) اطمینان حاصل نمود.

هنگام نصب تاورکرین باید توصیه های فنی و ایمنی سازنده را رعایت کرده و همچنین مقررات نگهداری و تعمیرات بازرسی توصیه شده را در طول زمان بهره برداری باید به کار برد.

زمانی که برای تاور ریل گذاشته می شود باید آن را تراز نموده و محکم به تراورس زیرین بسته شده باشد درانتهای ریلها در هر دو زرف ریل موانعی مناسب نصب شود تا از بیرون رفتن اتفاقی یا اشتباهی دستگاه جلوگیری شود.

وزنه های تعادل باید مطابق دستور العمل سازنده نصب شده باشد و به طور مرتب بازرسی شود. تاور های ثابت روی پایه بتونی نصب شده و به وسیله پیچ های نگهدارنده که در آن کار گذاشته شده است به طور محکم شاسی تاور توسط مهره ها به آن بسته شده باشد. دکل تاورهای ثابت در صورتیکه مقدور باشد به ستون یا اسکلت یا بنای مطمئن بسته شود. کمربند باید مطابق کاتالوگ دستگاه و دستورالعمل سازنده استفاده شود.

کلیه نکات فوق توسط سرپرست ایمنی کنترل و در چک لیست ایمنی جرثقیل ثبت می گردد. همچنین سرپرست ایمنی و سرپرست فنی کارگاه موظفند که کلیه ادوات و تجهیزات جرثقیل را کنترل کرده و آن را در چک لیست ایمنی جرثقیل ثبت نمایند.

 

بازرسی قبل از کار و بعد از اتمام کار تاور کرین

  • 1- همچنین قبل از شروع به کار باید مسیر حرکت تاور کرین را از نظر محکم بودن ریلها، عدم انحراف ریل ها، عدم وجود موانع، فرو رفتگی در مسیر ریلها بازدید نماید.
  • 2- عملکرد سوئیچ های محدود کننده ارتفاع بار، آژیر اضافه بار و ترمزها را تست کرده و از عملکرد آن اطمینان حاصل شود و همچنین آموزش های لازم را به اپراتور جرثقیل بدهد تا قبل از شروع به کارروزانه اقدامات فوق را انجام دهد همچنین موظف است که بعد از پایان کار اقدامات زیر را انجام دهد.اپراتور جرثقیل باید دارای گواهینامه اپراتوری تاور کرین بوده و آموزش های لازم را دیده باشد.
  • 3- بعد از اتمام کار مطمئن شوید که بار از روی قلاب برداشته شده و قلاب را تا آخرین نقطه بالا بیاورید.
  • 4- کالسکه را قفل کنید و بوم کرین را در جهت چرخش آزاد بگذارید به طوری که خود در جهت باد قرار خواهد گیرد.
  • 5- درب و پنجره کابین فرمان را قفل کنید و برق آن را قطع کنید. برق تغذیه اصلی کرین را از پایین و تابلوی آن قطع کنید که مسئول ایمنی موظف به کنترل مسائل فوق و ثبت آن در چک لیست ایمنی جرثقیل می باشد