تاور کرین ها شکل مدرن جرثقیلهای متعادل هستند که از بخشهای پایه ای یکسان تشکیل شده اند. این جرثقیلها توسط یک پایه ی بتنی در زمین (گاهی اوقات توسط تجهیزاتی به دیوار نصب می شوند) ثابت می شوند.

تاورکرین ها اغلب بهترین ترکیب از ارتفاع و توانایی بلند کردن را دارند و در ساختمانهای بلند و ساخت و سازها استفاده می شوند. پایه های تاور کرین به دکلها وصل می شود و ارتفاع بلند جرثقیل را به وجود می اورند. علاوه بر این دکلها به اسلیوها ( تشکیل شده از موتور و چرخ دنده ) متصل می شوند و به جرثقیل اجازه ی گردش می دهند.

در بالای واحد اسلیو سه بخش وجود دارد : میله های بلند افقی، بازوی حمل کننده ی کوتاه و کابین اپراتور. میله ی بلند افقی قسمتی از جرثقیل است که بار را حمل می کند. بازوی حمل کننده معمولا وزنه هایی از جنس بتن را در حالی که وزنه را به حالت متعادل نگه داشته به سمت جرثقیل می برد.

اپراتور تاور کرین یا در قسمت بالای کابین می نشیند و یا از طریق ریموت جرثقیل را کنترل می کند. در مورد اول، کابین اپراتور معمولا در بالای جرثقیل قرار می گیرد و به قسمت پشت آن وصل می شود، در حالی که می تواند در دهانه ی بازوی حمل کننده و یا در قسمت پائین جرثقیل قرار بگیرد.

قلاب بلند کننده ی اجسام توسط اپراتور تاور کرین حرکت می کند و از یک نیروی الکتریکی برای دستکاری بار استفاده می کند. قلاب در قسمت بازوی افقی بلند برای حمل بار قرار دارد. به منظور قلاب کردن و یا رها کردن بار اپراتور معمولا از سیگنالرهایی با عنوان داگر، ریگر (سکو) و یا سواپر استفاده می کند.

آنها معمولا در ارتباط رادیویی قرار دارند و همیشه از سیگنالهای دستی استفاده می کنند. ریگر و داگر مستقیما برنامه ی بلند کردن اجسام را برنامه ریزی می کنند و مسول حفاظت از تجهیزات و حمل بار هستند.

مهارتهای مورد نیاز یک اپراتور تاورکرین پتن :

یک اپراتور تاور کرین شخصی است که جرثقیل سقفی را به منظور بالا بردن اجسام و حمل بار استفاده می کند و تجربه ی کار کردن با تجهیزات و پروسیجرها را دارد.
این فرد از لحاظ علمی باید دارای مهارتهایی باشد که برخی از آنها در زیر امده است:

  1. فنی: دانش ماشین آلات و ابزار که شامل طراحی ، موارد استفاده، تعمیر و نگهداری می شود.
  2. آموزش و کاراموزی: اطلاع داشتن از اصول و متدهایی برای برنامه های اموزشی و آموزش طراحی، تدریس و آموزش به صورت فردی و گروهی و بررسی تاثیر آموزش بر روی فرد.
  3. علم ریاضی: شامل دانش حساب، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، امار و برنامه های کاربردی
  4. علم ساخت و ساز: علم مواد، متد و ابزاری که در ساخت و ساز و یا تعمیر یک خانه ، ساختمان و یا ساختارهای دیگر مانند بزرگراهها و جاده ها استفاده می شود.
  5. امنیت عمومی: دانش تجهیزات مناسب، پروسیجرها و استراتژیها افزایش تاثیر گذاری ، شرایط و عملیات امنیتی برای حفاظت از افراد، داده ها، افراد، املاک و موسسات .
  6. زبان انگلیسی: دانش ساختار و متون انگلیسی که شامل معنی، اسپل کردن، قوانین ترکیب و گرامر می شود.
  7. کنترل و مدیریت: دانش تجاری و مدیریت اصولی که در طرحهای استراتژی وجود دارد ، منابع و مدل منابع انسانی، تکنیک رهبری و همکاری بین افراد و منابع.
  8. حمل و نقل: دانش اصول و متدهای حرکت دادن افراد و یا اجسام در هوا ، ریل، دریا و جاده که شامل هزینه و منفعت می شود.
  9. خدمات مشتری: دانستن اصول و فرایندهایی برای ارائه ی خدمات به مشتریان که شامل ارزیابی نیازهای مشتری، داشتن استانداردهای کیفیت برای ارزیابی و دادن خدمات مشتری.